Ειδήσεις από και για το Μεγανήσι
23 Φεβρουαρίου 2019

Μαίανδρος – Η χειρώνιος λαβή – Λαβή των θεομάχων

Του Μ. Καλόπουλου απο το βιβλίο του ΤΟ ΜΕΓΑΛΟ ΨΕΜΑ του 1995

Κάποτε στο φως του φεγγαριού ο βασιλιάς της Φθίας ο Πηλέας, είδε μια πανώρια θεά να χορεύει μαζί με τις κόρες των νερών. Ήταν η θεά Θέτιδα, που η προφητεία του Προμηθέα την ανάγκαζε να παντρευτεί θνητό, ώστε να μη γεννηθεί αυτός, που θα ανέτρεπε τον παντοδύναμο Δία!

Ο Πηλέας τυραννιόταν απ’ τη θεϊκή ομορφιά, αλλά πώς μπορούσε αυτός θνητός, ν’ αποκτήσει τη Θέτιδα που ήταν μια θεά; Ρώτησε όμως γι’ αυτό τον σοφότατο Χείρωνα που κατοικούσε ψηλά στο πολυβότανο Πήλιο. «Εκείνος τον ορμήνεψε, στο ίδιο μέρος σαν τη δει, τη νύχτα να χορεύει, να την αρπάξει όσο γίνεται σφιχτά στην αγκαλιά του. Να μην αφήσει τη λαβή όσο εκείνη κι αν άλλαζε μορφή, κι ας γίνει φίδι, λιοντάρι ή φωτιά, νερό για να ξεφύγει». Ο Πηλέας στο πάθος του για τη θεά ξεπέρασε και νίκησε καρτερικά όλες τις θυμωμένες μεταμορφώσεις της, κρατώντας την με μια λαβή σφιχτά στην αγκαλιά του. Η θεά υπέκυψε και παραδόθηκε στον έρωτά του!

Το υπέροχο αυτό θέμα απεικονίζεται έξοχα στο εσωτερικό ερυθρόμορφης κύλικας του -500 που τώρα βρίσκεται στο μουσείο του Δυτικού Βερολίνου. Η έξοχη αυτή απεικόνιση παρουσιάζει τον Πηλέα, να αψηφά τα φίδια της θεϊκής μεταμόρφωσης που τον δαγκώνουν παντού, καθώς και το λιοντάρι που ωρύεται γαντζωμένο στην πλάτη του. Ο Πηλέας νικά τις μεταμορφώσεις της πεντάμορφης θεάς, χρησιμοποιώντας την ιερή”χειρώνιο λαβή”, ή «Μαίανδρο» όπως έγινε αργότερα γνωστό, το διάσημο αρχαιοελληνικό σύμβολο της ήττας των θεών!

Τα λεξικά πράγματι επιμένουν στην ανόητη στερεότυπη άποψη, πως Μαίανδρος είναι: «το διακοσμητικό αρχαιοελληνικό σχήμα που υπενθυμίζει τους ελιγμούς του ποταμού της Καρίας Μαίανδρου, όπου πρωτοευρέθη και εκ του οποίου έλαβε το όνομα». Μπορεί πράγματι να πήρε το όνομα απ’ τον ποταμό πλησίον του οποίου πρωτοευρέθη, αλλά είναι ολότελα ανόητο να πιστεύουμε ότι τα απανταχού της γης ελληνοπρεπή αυτά ευρήματα, απεικονίζουν με πάθος τις χάρες και τους “ελιγμούς” ενός άγνωστου εν πολλοίς ποταμού της Ασιατικής Καρίας.

Σημειώνουμε εδώ, ότι ο συσχετισμός της λαβής αυτής, ή μια χούφτα γαντζωμένη μεσ’ στην άλλη, που σαφώς σχηματίζει το διάσημο  ελληνοπρεπές γραμμικό σύμβολο του μαίανδρου, είναι εδώ ολοφάνερος. Δε βλέπω όμως πουθενά να σχολιάζεται έτσι, αυτός ο ολοφάνερος παραλληλισμός, που τόσο τιμά τον «παγκόσμια γνωστό ελληνικό Μαίανδρο», που απλά είναι γνωστός μόνο, ως ένα πανέμορφο διακοσμητικό γραμμικό εφεύρημα και όχι ως πιθανό ιερό σύμβολο ανύψωσης του ανθρώπου στο βάθρο του ισάξιου αντιπάλου των “θεών”. Η μαιάνδριος ζεύξη των χειρών, είναι εξαίρετος συμβολισμός κάθε ηρωισμού και αξιοσύνης.

Απ’ το πλήθος των αρχαιοελληνικών αγγειογραφιακών αναπαραστάσεων σαφώς διαφαίνεται ότι λαβή αυτή, η χειρώνιος λαβή ή χειρώνιο πλέγμα ή όπως αλλιώς κι αν αποκαλούσαν την συγκεκριμένη αυτή λαβή στο παρελθόν, αποτελούσε το ιδιαίτερο ίσως και ιεροπρεπές έμβλημα των θεομάχων Ελλήνων ηρώων! Το μεγαλειώδες σχηματικό σύνθημα ότι και οι θεοί ηττώνται!

Ο Μαίανδρος λοιπόν ήταν πιθανότατα η γραφική παράσταση της θεϊκής ήττας, από ψυχωμένους θεομάχους ήρωες!
Την “μαιάνδριο λαβή”, όπως δικαίως πλέον θα πρέπει να την αποκαλούμε, τη χρησιμοποιεί κατ’ επανάληψη ο κατ’ εξοχήν θεομάχος Ηρακλής, όπως φαίνεται τονισμένη ξεκάθαρα στην αριστουργηματική αυτή απεικόνιση της πάλης του Ηρακλή με τον Τρίτωνα, σε αγγειογραφία του -550 όπου βλέπουμε τον Τρίτωνα να πασχίζει μάταια ν’ ανοίξει μπροστά από το στήθος του, τα κλειδωμένα με την μαιάνδριο λαβή ατσαλένια δάχτυλα του ανίκητου ήρωα!

Την ολοφάνερη σχέση διακοσμητικού μαιάνδρου και μαιάνδριας λαβής μπορεί κανείς εύκολα επίσης να διαπιστώσει στο σύμπλεγμα Πηλέα και Θέτιδας όπου η αξία της εν λόγω λαβής στο κέντρο της παράστασης υπερτονίζεται στεφανωμένη ολόγυρα απ’ τον σχηματοποιημένο πλέον μαιάνδριο συμβολισμό. Δεν πρέπει επίσης να είναι τυχαίο, ότι πλήθος αγγειογραφιών που υπαινίσσονται θεϊκή ήττα, ή υπέρμετρο ηρωισμό, συχνά στεφανώνονται από μαίανδρο!

Συμπεραίνουμε λοιπόν ότι δεν είναι καθόλου τυχαία η ευρύτατη διάδοση κατά την αρχαιότητα του παραπάνω μαιανδρικού συμβολισμού. Αποτελούσε ένα διαχρονικό δώρο των μυθολογικών χρόνων, στους κλασικούς και νεότερους χρόνους των μεσογειακών απογόνων του
Έλληνα. Ένα υπέροχο σχηματικό σύνθημα, της υποχρέωσης σε υποχώρηση των εξουσιαστικών “θεών”, ιερατείων και θρησκειών.

Αν μάλιστα σωστά υποθέτουμε ότι οι ερωτήσεις και οι ερμηνείες, είναι τα δυο χέρια των σοφών. Τότε η μαιάνδριος πεμπτουσία, δεν είναι άλλη απ’ την αδιάσπαστη αλυσίδα ερωτήσεων και ερμηνειών, που αχρηστεύουν τους θεοποιημένους αινιγματοποιούς, μαζί με τα αινίγματά τους!
Μπορεί σαν λαός(αυτό αφορά μόνο τους σημερινούς έλληνες) να πάσχουμε (επειδή κάποιοι έτσι το θέλουν) από βαριά ιστορική αμνησία, δεν υπάρχει όμως κανένας λόγος να αφαιρούμε επίμονα αξία απ’ τους συμβολισμούς των προγόνων μας, επιμένοντας με πάθος σε τυχάρπαστες ερμηνείες που κάποιοι εντελώς αβασάνιστα πρότειναν υποτιμώντας βάναυσα τον εξαίσιο αυτόν ιερό συμβολισμό.

Ο μαίανδρος είναι ένα γραμμικό παράγγελμα των προγόνων μας, για μάχη ενάντια στο αδύνατο! Μια υπέροχη σχηματική υπενθύμιση ότι στα δύο σου “χέρια” κρατάς το μυστικό της ήττας των καταδυναστευτών σου. Και αν μόνο τα δικά σου “χέρια” δεν επαρκούν, τότε ένωσέ τα
με άλλους σ’ ένα αδιάσπαστο αρμονικό σύνολο, ελληνοπρεπούς, μαχητικής, μαιανδρικής αλυσίδας, επιθετικών ερωτήσεων και απομοιθοποιητικών ερμηνειών! Αυτή είναι και η αποτελεσματικότερη μάχη ενάντια σε κάθε αυθαίρετης εξουσίας!

Ο ιερός μαίανδρος είναι ένα αιώνιο σύμβολο νίκης, που το χαρίζει η Ελληνική Αρχαιότητα στην πανανθρώπινη ελπίδα της τελικής απελευθέρωσης απ’ τη δουλεία όλων ανεξαιρέτως των αρχαίων και νεότερων “θεών”.

enneaetifotos.blogspot.com

0 Shares

Σχετικά άρθρα

6 Σχόλια

  1. ΟΡΙΣΜΟΣ ΕΛΛΗΝΟΣ ως προμετωπιδα στο blog του εν λογω κυριου.

    ”Τό νά αυτοτιτλοφορείσαι “Ελλην” καί τό νά έχης συνείδηση τί αυτή η έννοια σημαίνει, είναι δύο διαφορετικά πράγματα.”Ελλην” δέν είναι νά έχης ταυτότητα καί υπηκοότητα αυτού τού Κράτους πού θέλει, χωρίς νά τ’ αξίζη, νά λέγεται “Ελλάς”.”Ελλην” σημαίνει Φώς καί Πνεύμα. Σημαίνει Ανθρωπος καί Εξανθρωπιστής. Σημαίνει Αρετή καί Κάλος κι Ανδρεία. Σημαίνει Ελευθερία καί Δίκαιον καί σεβασμό Ετεροδόξων. “Ελλην” σημαίνει Αρμονία καί Ηθος καί Ερως γιά τήν Φύση καί τόν Κόσμο.Βαρύ τό φορτίο τής κληρονομιάς ενός τέτοιου ονόματος καί λίγοι έχουν τό δικαίωμα νά τό φέρουν”

    Αν αλλαξω το ”Ελλην” με το ”Νορβηγος η Ευρωπαιος” καλιστα θα εμπαινε το ανωτερω αποσπασμα στο μανιφεστο του προσφατως διασημου Νορβηγου.

    Υ.Γ: Ευχαριστουμε meganisinews για επιμορφωση. Δεν θα ξεχασω οτι με καταφερες να διαβασω τις αηδιες του καλοπουλου (μαυρη καλοσυνη εχει).

  2. Από τη διαχείριση

    Τα αναγραφόμενα από τους αναγνώστες δεν εκφράζουν τις απόψεις του Meganisi News και φέρουν οι ίδιοι την ευθύνη των όσων γράφουν. Τα συκοφαντικά, υβριστικά, απειλητικά, εκβιαστικά, ρατσιστικά ή κοινωνικού αποκλεισμού μηνύματα θα διαγράφονται. Σε περίπτωση που μας διαφύγει κάποιο από τα μηνύματα αυτά, παρακαλούμε τον ή τους θιγόμενους να μας ενημερώσουν για να διαγραφούν. Η ανάρτηση θεμάτων από άλλους ιστότοπους, ιστολόγια δεν σημαίνει αυτόματα και την αποδοχή τους.
    Kύριε Καμπέλη έχετε θέμα μαζί μας; Μάθετε επιτέλους πως λειτουργούν τα blogs ,θα σας βοηθήσει αφάνταστα!

  3. Αφήστε το παραμύθι για τα αναγραφόμενα από τους αναγνώστες κλπ.

    Δημοσιεύτηκε στο meganisinews και είναι κείμενο που κάποιος αποφάσισε ότι πρέπει να λάβει γνώση η μεγανησιωτικη κοινωνία.
    Είναι κείμενο ανθρώπου άνευ ακαδημαϊκής παιδείας (κομπιουτεράς δηλώνει στο βιογραφικό του και …μελετητής) που συνθέτει με δόλιο τρόπο και περίτεχνα, αποσπάσματα κλασικών συγγραφέων, αρχαιολογία, ελληνική μυθολογία, επιστήμες κλπ με σκοπό να πουλήσει τα βιβλιαράκια του ασπαζόμενος ψυχοφθόρες και επικίνδυνες ιδέες που συνεχίζουν να αιματοκυλούν το πλανήτη.
    Λοιπόν ΣΑΣ ΔΙΕΦΥΓΕ ΤΟ ΡΑΤΣΙΣΤΙΚΟ ΜΗΝΥΜΑ που πρεσβεύει ο εν λογω κύριος στο site που διαθέτει και ανενδοίαστα μας τo γνωστοποιήσατε.
    Σαν θιγόμενος σας ενημερώνω επωνύμως και απαιτώ την διαγραφή του από το meganisinews.
    Η το διαγράφετε η το κρατάτε για να σας χαρακτηρίζει.
    Στην δεύτερη περίπτωση μην αμελήσετε να επανέλθετε με τον μεγάλο του αδελφό τον Λιακόπουλο.
    Ευχαριστώ

  4. Αγαπητέ κύριε Καμπέλη , εάν θίγεστε απο το άρθρο ο νόμος σας δίνει το δικαίωμα να υποβάλλετε μήνυση στον αρθρογράφο και σε μας για αναδημοσιεύση! Ένα άρθρο έχετε μπροστά σας όχι “λαιστρυγόνες” και “κύκλωπες”. Αισθανόμαστε ότι μπορούμε να κουβαλήσουμε αυτό το βάρος, ειδικά στο Μεγανήσι μιας που κάποιοι προτιμάν να βλέπουν την οδοντογλυφίδα που σέρνουν μερικοί κι όχι το Μαδέρι που κουβαλούν άλλοι!

    1. Mετα την ανωτερω ακροαματικη διαδικασια…σας επιβαλω την εσχατη των ποινων που προβλεπεται στον διαδυκτιακο πειθαρχικο κωδικα.
      ΔΕΝ ΘΑ ΣΑΣ ΞΑΝΑΕΠΙΣΚΕΠΤΩ, εως να απομακρυνθει ο πατριωτης μου ο μεγανησινιους…

      GOOD BYE…(πουσαι ρε Σταθηηηηηηηη?)

  5. Κύριε Καμπέλη λυπούμαστε για την απόφασή σας και δεσμευόμαστε ότι θα οργανώσουμε “πειθαρχικό” στα πρότυπα Θ.Κονιδάρη και θα τον αποπέμψουμε!

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *